Bokdags!

Har under sommaren läst en bok som inspirerat mig otroligt och gett mig många nya kunskaper och många nya frågor har väckts. Den heter "Kärleken, lyckan och meningen med livet" av Elizabeth Gilbert. Boken är en av författaren självupplevd historia, där hon under ett år besöker 3 olika länder (Indien, Indonesien och Italien) och söker svar på frågor och försöker finna Gud. Boken får 10 stjärnor av 10 och jag rekommenderar varenda kotte att läsa den! Läs läs läs!

Ett liv släcks

Idag var vi och inhandlade lite syreskapare till vårat hem (blommor). En orkidé, en hibiskus, en palm och en mini palm. Känns genast lite mer ombonat och hemtrevligt. Men jag vill ha mer! Nåja. Vi satt i godan ro och körde hemåt och ser en liten ekorre skutta upp på vägen, eller han/hon snarare sprang. Man blir som alltid glad av att se ekorrar, de är så söta och orangea och har fluffig svans. Även denna gång blev man glad. Påmind om naturen och att världen inte bara är en plats för människans materialism. Den lilla ekorren är på väg över vägen, ska precis korsa det andra körfältet och plötsligt,  kommer en BIL och den lilla ekorren stannar upp för en hundradels sekund, och vänder om, och vänder igen och SMACK! Den lilla ekorren föll offer för människans materialism. Ett bildäck. Den rullade runt och landade på magen (som var alldeles kritvit och såg mjuk ut) och där låg den. Bara låg. Död. Jag kände mig så maktlös. Maktlös inför döden. Ekorren kanske hade barn som också kommer att dö nu när deras päron inte kommer hem idag. Eller så var den lilla ekorren själv en liten unge som för första gången satte sin fot i den stora världen, bort från hemmets trygga lugna vrå. Som för första gången skulle passera en stor väg.

R.I.P lilla ekorre.

(Obs! Ekorren på bilden har ej anknytning till texten. Detta är en annan liten korre som bor i en tall hos mina päron).

Into the wild

Imorgon bär det av till vildmarken. (Kanske inte som i filmen då han skulle leva av det naturen har att erbjuda). Närmare bestämt en tur till Trollsjön (heter egentligen Rissajaure) och en tur i Abisko nationalpark. En weekend in the wild. Idag har vi packat ryggsäckarna, provat tältet och tvättat. Förhoppningsvis har vi inte glömt något viktigt. Vore lagom kul att glömma tältet liksom... men det är ändå alltid nåt man kommer på att man skulle ha haft. Vi har laddat upp med frystorkat, pajalagröt påsar samt 400 gram choklad var. Lagom med energi för en elefant med andra ord. Tänk er, att efter att ha passerat Kiruna så fortsätter man (ja det finns en fortsättning) ca 1 timme uppåt. Då kommer du snart till Abisko. Där hittar du oss.

(bild från http://www.pixgallery.com/dbimages/sk/110021368.jpg)

• Jag har sommarlov
  • Vi ska till fjällen
  • Det regnar ute
I korta drag är det detta som har hänt. Att sluta jobba var otroligt skönt, men det har ändå vart kul att jobba (ibland). Att umgås med trevligt folk har vart kul, såna man annars kanske inte umgås med eller skulle ha träffat. Tjäna pengar är ju också trevligt. Och arbetslivserfarenhet är alltid välkommet.

Lägenheten börjar kännas som ett hem nu. Igår lagades den första middagen - spaghetti med köttfärssås. Gött! Jag bakade bullar med. Utan pärlsocker för det hade vi glömt köpa. Danne kom förbi, fast han trodde att vi bodde på 480...så han hade irrat omkring en halvtimma innan en annan granne hade upplyst honom om att de enda nyinflyttade var vi.. Han hade köpt vanlijmunkar. Men vid en närmare smakbit visade det sig vara äppelmunkar. Shit happens.

Senare på kvällen fick vi besök av Emil och Linnea, vi planerade fjällen resan. Typ mat och så. Mkt frystorkat blir det. och gröt. och Marabou choklad. Mer energi än vad vi kommer att göra av med. Rena hälsoresan.
Jag vill ha med mig en sovsäck som är varm. problemet är att den är dubbelt så stor som en lite svalare. Det gäller att prioritera. Värme eller utrymme till annat. I choose warmth.

Idag har vi ätit våfflor i päronens kyrkstuga. det var trevligt! och gott!

Förra veckan var jag och R i Kalixstugan och badade bastu och mådde gott. Det var ett tag sen vi var där. Eller R har aldrig varit där. Så det var en upplevelse för honom. Se alla mina gossedjur och sånt.