So dark...

Arbetslösheten förväntas stiga till 9 % år -09 och -10. Nästa år förväntas 145 000 personer vara utan jobb. Det innebär att ungefär var 10:e person i arbetsför ålder kommer att vara arbetslös.
Vem drabbas hårdast? Ungdomarna. De som går ut gymnasiet nästa vår och ska ta ett sabbatsår och jobba - gör inte det! Inte rätt tillfälle. Börja plugga direkt - lagom till att ni tar examen kanske Sverige och resten av världen kanske har börjat vända från botten. 

Och jag som tar examen om ett halvår. Räknas jag som ungdom? Jag är då 23 år och har en 4-årig universitetsutbildning bakom mig. Det borde betyda någonting. Det MÅSTE betyda någonting tycker jag. Men det gör det antagligen inte.

Samtidigt, folk kommer att gå i pension även nästa år. Folk kommer att vara tjänstlediga, barnlediga och sånt. Ett litet vikariat kanske man kan få? Ett litet? Och alla dessa -40 talister som det pratats om som ska gå i pension och orsaka tomrum i företagssverige, när får man ta deras plats?

I dessa tider är det verkligen viktigt att sticka ut. Att visa att man finns och visa att man kan. Det är kanske inte så lätt om man har varit på 20 intervjuer och sökt 150 jobb, men på den 21 intervjun kanske man får det där jobbet, eller på den där 151 ansökningen kanske man får komma på den där intervjun. Hoppet är ju det sista som överger människan.

Ska man fortsätta plugga eller ska man kasta sig ut i kriget om jobben?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0